شازده کوچولو
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, توسط سیمین |

 

بقایای فسیلی تمساحی که ١٤٠ ملیون سال پیش حاکم اقیانوس ها بوده و به "گودزیلا" معروف است در پاتاگونیا، منطقه ای در جنوب آرژانتین و شیلی، کشف شده است.

دانشمندان اسم این جانور ترسناک را بخاطر پوزه شبیه دایناسور و دندان های کج و معوجش 'گودزیلا' گذاشته اند.

هیئت پژوهشگران آمریکایی - آرزانتینی معتقدند که این حیوان از ترسناک ترین درنده های جهان بوده و از خزندگان آبزی دیگر و موجودات بزرگ دریایی تغذیه می کرده است.

اسم رسمی این جانور را که برای اولین بار در مجله ساینس معرفی شده داکوسورس اندینینسیس گذاشته اند.

برخلاف تمساح های امروزی این حیوان کاملا در آب زندگی می کرده و بجای پا، باله داشته و طول آن از نوک سر تا انتهای دم چهار متر بوده و فک آن به تنهائی یک سوم متر درازا داشته است.

تمساح ها در فاصله ١٤٥ تا ٦٥ ملیون سال قبل تکامل پیدا کردند و در سطح جهان پخش شدند.

بقیه انواع زنده تمساح های آبی فک های باریک و دندان های سوزنی شکل دارند که مناسب شکار ماهی های کوچک و نرم تنان ظریف است. اما این موجود تازه کشف شده آرواره شبیه دایناسور و دندان های بزرگ اره مانند دارد.

دیه گو پل، یکی از پژوهشگرانی که در این کشف شرکت داشته می گوید: "این خصوصیات در دایناسورهائی شبیه تیراناسورس رکس هم وجود دارد. اما هیچ کس تصور نمی کرد که یک تمساح آبی هم این مشخصات را داشته باشد."

زولما گاسپارینی، زیست شناس دانشگاه ملی لاپلاتا در آرژانتین، اول بار با نمونه ای از گودزیلا در سال ١٩٩٦ در آبگیر نئوکوئن، که زمانی خلیج عمیقی در کناره اقیانوس آرام بوده، برخورد کرد.

اما یافته های او فقط قطعات کوچکی بودند که اطلاعات اندکی از این جانور و طبیعت و نحوه زیستش ارائه می دادند.

اما اخیرا دو نمونه دیگر از جمله یک جمجمه فسیلی کامل از این جانور پیدا شده است.

تحلیل کامپیوتری از استخوان های پیدا شده این جانور نشان می دهد که د. اندینینسیس از خاواده تمساح هاست. دانشمندان معتقدند این جانور عادات تغذیه ای متفاوتی از همدوره های خودش پیدا کرده بود.

شکل و اندازه آرواره این جانور نشان آنست که از مهره داران و خزندگان بزرگ آبزی مثل ایکتیسوروس تغذیه می کرده و نه از ماهی های کوچک.


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.